Nalehko - Clara Bensenová




Autor: Clara Bensenová
Překlad: Viktor Faktor
Počet stran: 216
Nakladatelství: Metafora

Anotace:
MINIMALISTICKÝ PŘÍBĚH O LÁSCE A PUTOVÁNÍ

Nejšílenější rande z internetové seznamky, dva lidé, tři týdny, osm zemí a žádná zavazadla...

Ona je Clara, životní krizí pošramocená mladá dáma, on je Jeff, profesor, který si libuje v podivných oděvech a v rámci experimentu se mimo jiné pokoušel bydlet v kontejneru. Poznali se na internetové seznamce. A začali opravdu neobvykle. Koupili si letenku, pro začátek do Istanbulu. Intimním tónem, který vás okamžitě pohltí, Clara líčí jejich dobrodružnou cestu. Vydali se na ni bez zavazadel, jenom s tím, co měli v kapsách a na sobě. Přesto to není cestopis.

Je to téměř „kerouackovské" vyprávění o putování nejen po cestách, ale i do vlastního nitra. O volnosti a vztazích. O kráse cestování ve stylu největších hipsterů. Žádné plány, žádné hotely. Řecko, Chorvatsko, Maďarsko, Skotsko, Anglie... Domů si vezou něco víc než suvenýry. Naději. A možná dokonce i lásku...

Ale počkejte... vy myslíte, že to je prostě jen další vymyšlený romantický příběh? Ale kdepak. Seznamte se s Clarou a Jeffem: http://www.clarabensen.com/

A bude o nich dokonce i film.
V jednom americkém městě, kde má profil na seznamce snad každý, se seznámí Clara a Jeff. Clara se odhodlala zapsat do seznamky poté, co se jí povedl návrat do normálního života. A Jeff? Ten je prostě svůj. Sice pracuje jako profesor na univerzitě, ale rozhodl se žít v kontejneru a pojal to jako zajímavý experiment. Rád nosí hodně barevné oblečení a své názory o experimentech dosazuje i na lásku. Tato poněkud nesourodá, ale jak později uvidíte sehraná, dvojice se vydá na cestu po Evropě bez kufrů. Jediný majetek je ten, který se jim vejde do kapes - v případě Clary do malé kabelky. Jak se ale Clara vyrovná s tím, že nemá všechno přesně nalinkované a Jeff naopak s tím, že se musí ohlížet na někoho dalšího? 

Clara Benssen je spisovatelka z Austinu v Texasu. Nalehko je její první knihou. Inspirovala se článkem "The Craziest OKCupid Date Ever", kterou četlo více než půl milionu lidí. Její příběh zaujal mnoho lidí a byl přeložen do tuctu jazyků. Samotná autorka nyní "láme ledy" s sérií experimentů, které jsou mnohdy na hranici společnosti a šílenství. 

Zdroj obrázku i textu: www.clarabensen.com 



Clara před časem prodělala mírnou duševní krizi a teď chce zpátky od života vše, co jí chybělo. Proto si myslím, že se rozhodla pro experiment cesty bez zavazadel. Myslela jsem si, že bude popisovat cestu, památky, kuchyni nebo něco, co prostě k té dané zemi patří. Bohužel je Clara vypravěčkou, takže se mi spíše než poznávání města dostalo poznávání její duše. Jeff se také v příběhu moc neprojevil jako milovník památek. Spíše takový experimentátor, který místo aby si světové skvosty prohlížel, suší si na nich mokré spodky. Prostě pokud čekáte nějaké popisy krásných měst, tak se moc nedočkáte. Jeff rozhodně není nastavený na 'památkaření' a i když by se Clara možná chtěla podívat, nestíhá.

zdroj: http://www.clarabensen.com

Dlouho jsem přemýšlela, co napsat. Námět se mi velmi líbil a celá ta cesta bez zavazadel pouze s kreditkou pro případ nouze je zajímavá. Nevíte, kde skončíte na noc a kam Vás na druhý den zavane vítr. Neříkám, že bych se něčeho podobného zúčastnila. Bez plánu jsem naprosto hotová. Ale když to má někdo rád, proč ne. Asi tak do půlky jsem s knížkou neměla problém. Bohužel pak začala mít Clara místy dost filosofické vsuvky a to mě moc nebavilo. Vím, že to patří ke zpytování sama sebe a že potřebuje vysvětlit, jaký to posun se s ní vlastně udál, ale prostě to nebylo úplně pro mě. Možná je to taky tím, že když jsem se po celodenním kolotoči dostala ke čtení, tak bych si raději přečetla nějaké romantické zážitky. Přece jenom, příležitostí k tomu měli habaděj. Když už jsem u romantiky, myslela jsem si, že jí v knížce bude víc. Nebo alespoň nějaká. Romantická procházka po pláži, držení se za ruce v autobuse nebo nesmělé polibky při západu slunce, brala bych cokoliv. Čekala bych, že k takové cestě to patří. No nedá se nic dělat. Celkově bych knížce dala tři hvězdičky za zajímavý námět, ale pro mě docela nezajímavé filozofování. Bohužel jsem usoudila, že tohle není knížka pro mě, ale své příznivce si už našla a určitě si najde i další.


Na závěr bych chtěla poděkovat nakladatelství Metafora za poskytnutí recenzního výtisku knihy Nalehko.


Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Kostičas - Samantha Shannonová

Fan překlady knih

Letní host - Alison Andersonová

Měsíční chvástačka 1/2

Saturnin - Zdeněk Jirotka