Filmová a seriálová zpracování




Jak víte, tento blog píšeme dva. Dumání se nám oběma zalíbilo, ale určitě nemá cenu psát to samé dvakrát. Rozhodli jsme se proto, že spojíme své síly a napíšeme příspěvek dohromady. Myslíme, že série o dumání je určitě dobrý nápad a rádi se přidáme. Snad se u čtení našeho zamyšlení budete bavit.
Jarní dumání je série zamyšlení, které pořádá Syki.

Takže jsme tu znovu tentokrát na téma filmového a seriálového zpracování našich oblíbených literárních děl. Jsme rádi nebo ne, když se do knížky zakousnou ostré zuby scénáristů? Výsledek ale zjistíme až na filmovém plátně u více i méně povedeného zpracování. U některých scénářů by mělo být zavedeno hlasování, jestli vůbec chceme, aby naše oblíbené postavy byly zvěčněny na filmovém plátně.

A pak je důležité, jestli knížku čtete před nebo po zhlédnutí filmu:

Například Eragon. Nejdřív jsem četla knížku, takže mě film velice zklamal. Chápu, že pětisetstránková knížka se do dvouhodinového filmu dá jen těžko vměstnat, ale paskvil, který z toho scénáristé vyrobili je jen těžko stravitelný.

Opačným případem, i když ne zcela, je Zlatý kompas. Nejdříve jsem viděla film a líbil se mi. Přišlo mi zajímavé poslouchat o prachu. Později jsem ale dostala celou trilogii a s chutí jsem se pustila do čtení. A zjistila jsem, že film není tak úplně podle knihy. Také je to poměrně silná knížka. 400 stránek je 400 stránek. Takže je mi jasné, že tam nemohli dát veškeré informace, ale konec byl úplně jiný. Film jsem stále neodsoudila, tak jako Eragona, ale už z něj nejsem tolik nadšená.

Dále Harry Potter. Co o něm říct, filmy všichni známe a víme, že jsou úžasné. Spoustu efektů a navíc smysluplný příběh malého chlapce, který zjišťuje, že umí kouzlit. Všechno na sebe krásně navazuje. Jsou to jedny z mých nejoblíbenějších filmů. A knížky se mi také hrozně líbily. Příběh byl skvělý a některé scény se mi přehrávali přímo před očima.

A nakonec Pán prstenů. Filmy jsou úžasné, ale ke knížkám jsem se ještě nedostala. Jednou se k nim určitě dostanu a nepochybuji o tom, že budou stejně dobré jako filmy, i když bude určitě hrozit srovnávání s velkolepými scénami ve filmu.

Ale k seriálům jsem se nějak nepřiblížila vůbec. Vím o Upířích denících, Hře o trůny a určitě je jich mnohem víc, ale nemůžu k nim říct vůbec nic. Neviděla jsem zpracování, nečetla jsem knížku. Prostě nic.

Závěrem. Nevím jestli je lepší prvně číst knihu a obdivovat autorovu fantasii nebo se podívat na zpracování z pera scénáristů. Také se nedá jednoznačně říct, že všechna filmová zpracování se ke knížce ani nepřiblížila. Nebo že všechny jsou skvělé a scénáristé jsou bohové, že na něco takového přišli. Prostě je to kus od kusu a nápad od nápadu. 

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Fan překlady knih

Lunapark - Richard Laymon

Saturnin - Zdeněk Jirotka

Zlatý vlk - Bartłomiej Rychter

Ta, která tančí s draky - Lucinda Hare

Doktor Proktor a prdicí prášek - Jo Nesbø